اخبار

آیین گرامیداشت روز حسابدار در دانشگاه لرستان برگزار شد

۱۴۰۲/۰۹/۱۳

در آستانه فرا رسیدن روز حسابدار (15 آذرماه) آیین گرامی‌داشت این روز با حضور رئیس دانشگاه لرستان، دکتر علی نظری، معاون پشتیبانی دانشگاه لرستان (دکتر سعید محمدزاده)، توسط انجمن علمی دانشجویی حسابداری دانشگاه لرستان با حمایت گروه هلو برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه لرستان این نشست روز دوشنبه ۱۳ آذر ماه در سالن شهید شکوهی دانشگاه لرستان با حضور دکتر محسن رشیدی، مدیر حوزه ریاست دانشگاه لرستان و مدیر گروه حسابداری این دانشگاه، اعضای هیئت علمی و دانشجویان اقتصاد و حسابداری برگزار شد.

دکتر علی نظری رئیس دانشگاه لرستان در این نشست ضمن تبریک فرا رسیدن هفته پژوهش و فناوری و روز حسابدار (15 آذرماه) در سخنانی با استناد به آیه 282 سوره بقره گفت: «این آیه طولانی‌ترین آیه قرآن کریم است و جالب است بدانید مضمون و محتوای این آیه پیرامون حساب و کتاب است».

دکتر نظری تشریح کرد: «محتوای این آیه پیرامون یادداشت کردن و جمع و تفریق است؛ در این آیه گفته شده است مسائل حساب و کتاب خود را بنویسید و یادداشت کنید؛ اگر معامله‌ای می‌کنید حتماً در میان شما کاتبی به عنوان حسابدار، حسابرس، بازرس به‌عنوان دیوان محاسبات بنویسید و شاهد داشته باشید».

وی توضیح داد: «بنابراین اینکه طولانی‌ترین آیه قرآن کریم پیرامون حساب و کتاب است دارای حکمت است و اگر انسان‌ها می‌خواهند عدالت در جامعه برقرار کنند باید حساب و کتاب داشته باشند؛ این برای انسان به قسط نزدیک‌تر است».

رئیس دانشگاه لرستان بیان کرد: «دفاتر زبان گویای حساب و کتاب هستند؛ از همه دانشجویان حسابداری دانشگاه لرستان دعوت می‌کنم به کمک دانشگاه بیایید؛ به کمک حساب و کتاب‌های دانشگاه بیایید؛ به کمک دانشگاه بیایید برای ارتقاء و بهره‌وری بیشتر؛ مرکز رشد دانشگاه لرستان در اختیار شماست؛ حتماً به کمک استادان شرکت‌های دانش‌بنیان ایجاد کنید».

دکتر علی نظری ادامه داد: «استادان دانشگاه لرستان از بهترین استادان دانشگاه‌های ایران هستند؛ رشته حسابداری از رشته‌های پرطرفدار است؛ ما امروز از همین کشور عراق که طالب تحصیل در ایران هستند رشته حسابداری در صدر نیازهای کشور عراق قرار دارد؛ این نشان می‌دهد آنجا چقدر اهمیت رشته حسابداری را می‌دانند».

دکتر نظری اظهار داشت: «جامعه ما و صحنه صحنه‌ی زندگی انسان حساب و کتاب است؛ سریع‌الحساب یعنی خداوند متعال، بزرگترین و بهترین حسابدار است؛ از همین حساب و کتاب‌ها می‌توانیم برای زندگی شخصی خودمان هم درس بگیریم؛ آنجایی که حسابرسی می‌کنیم باید حسابرسی نفس را هم داشته باشیم؛ خودمان را قبل از اینکه دیگران کار ما را حسابرسی کنند حسابرسی کنیم؛ بنابراین کار حسابدار یک کار دینی و انسانی است؛ کاری است که ما را به حیات طیب و شهر پاک و تمدن‌نوین اسلامی نزدیک و نزدیکتر می‌کند».

وی افزود: «اگر جامعه‌ای حساب و کتاب نداشته باشد به‌طور حتم ورشکسته می‌شود؛ از حساب و کتاب شخصی در خوابگاه‌ها گرفته تا حساب و کتابی که در یک مسافرت می‌خواهیم انجام بدهیم تا حساب و کتاب یک مغازه‌دار؛ دو مغازه‌دار در کنار هم، یکی ورشکسته می‌شود و دیگری پویا می‌شود که علتش توجه به حساب وکتاب است».

رئیس دانشگاه لرستان تبیین کرد: «بسیاری از ورشکستگی‌های کارخانجات و صنعتی که ما داریم به علت این است که قدر حسابرسان و قدر حسابداران و قدر مسئولان مالی را نمی‌دانند؛ حسابداران کارشناس هستند و می‌توانند وضعیت موجود را توصیف و آمایش کنند؛ می‌توانند هشدار بدهند به یک سیستم و یک دستگاه که روندش چگونه باشد؛ می‌توانند آینده‌پژوهی کنند؛ همه این‌ها کار حسابرسان عزیز و کار رشته‌های حسابداری است که فنی و تخصصی است و یکی از تخصصی‌ترین علوم است؛ چه بهتر که زندگی ما همین‌گونه باشد؛ در زندگی شخصی به نظم و حساب و کتاب و انضباط مالی اهمیت بدهیم».

دکتر علی نظری بیان کرد: «طبیعی است که منابع مالی محدود است؛ بنابراین منابع محدود مالی را مدیریت و حسابرسی کرد؛ مهم‌تر اینکه انسان علاوه بر پاسخگویی به دستگاه‌های نظارتی باید پاسخگوی خداوند متعال باشد؛ فعالیت حسابداری یک فعالیت الهی و توحیدی است».

دکتر محسن رشیدی، مدیر گروه حسابداری دانشگاه لرستان در این نشست، ضمن تسلیت ایام فاطمیه و گرامیداشت روز حسابدار، گفت: «امید دارم دانشجویان حسابداری در آینده افرادی مفید برای جامعه باشند و بتوانیم بر روی آن‌ها به عنوان افراد توانمند علمی و اخلاقی، حساب کنیم».

دکتر رشیدی درباره فرصت‌های شغلی رشته حسابداری برای دانشجویان توضیحاتی ارائه کرد و گفت: «حسابداری رشته‌ای انعطاف‌پذیر است و دارای درآمد خوبی است و در جاهای مختلف کاربرد دارد».

دکتر رشیدی اظهار داشت: «همه سازمان‌ها نیاز به رشته حسابداری دارند و یک رشته کاربردی در جامعه است؛ زیرا هر جایی که مباحث مالی مطرح می‌شود حسابداری هم مطرح می‌شود».

وی در بخش دیگری از گفته‌هایش شاخه‌های مختلف و متنوع حسابداری را برای دانشجویان تبیین کرد.

در این نشست، دکتر مسعود طاهری‌نیا، عضو هیئت علمی گروه آموزشی اقتصاد و حسابداری دانشگاه لرستان نیز در سخنانی، برخی مهم‌ترین فرصت‌های شغلی حسابداری را برای دانشجویان تبیین کرد.

گزارش تصویری

۱۴۰۲/۰۹/۱۳ - ۲۱:۲۷
۲۴۰ بازدید