اخبار

نظر دکتر رضا سپهوند در خصوص معضل بیکاری

۱۳۹۴/۰۴/۲۸

معضل بیکاری و اقتصاد ایران

مشکل بیکاری در مملکت برطرف نخواهد شد مگر اینکه رشد اقتصادی 8% پیش بینی شده در سند چشم انداز و برنامه پنجم توسعه محقق شود .

مشکل بیکاری در مملکت برطرف نخواهد شد مگر اینکه رشد اقتصادی 8% پیش بینی شده در سند چشم انداز و برنامه پنجم توسعه محقق شود .

رشد اقتصادی 8% محقق نخواهد شد مگر اینکه رشد سرمایه گذاری خارجی و رشد بهره وری پیش بینی شده محقق گردد .

رشد سرمایه گذاری خارجی محقق نخواهد شد مگر اینکه روابط دیپلماتیک با دنیا از سر گرفته شده و اعتماد از دست رفته سرمایه گذاران خارجی مجدداً جلب شود و از آنجائیکه اعتماد پدیده ای است که به سختی حاصل می شود و به آسانی از دست می رود و بازیافت دوباره آن بسیار مشکل است ، از این رو دستگاه دیپلماسی ما کاری بس دشوار پیش رو خواهد داشت . بعلاوه اعتماد سرمایه گذاران خارجی تنها با اعتماد سازی و تنش زدایی در سیاست خارجی جلب نخواهد شد مگر اینکه رتبه کشور در رابطه با شاخص های مهمی همچون بهبود فضای کسب و کار ، درجه آزادی اقتصادی ، سهولت سرمایه گذاری و شاخص ادراک فساد بهبود یابد.

شاخصهای مذکور بهبود نخواهد یافت مگر اینکه تصدی¬گری دولت در بسیاری از زمینه های غیر ضروری اقتصاد پایان یافته، زمینه های رانت و فساد از بین رفته و نوسازی گسترده اداری در دولت صورت پذیرد . اینکار محقق نخواهد شد مگر اینکه :

اقتصاد اولویت اصلی و اساسی مملکت شده و همه امور مملکت را با سنجه اقتصاد سنجیده و هماهنگ نمایند . رشد بهره وری محقق نخواهد شد مگر اینکه نوسازی گسترده در صنایع و تکنولوژی های قدیمی و انرژی بر صورت پذیرفته و نیروی انسانی با انگیزه و تحصیل کرده جایگزین نیروی انسانی فاقد انگیزه و فاقد دانش گردد . این کار مستلزم اراده ملی ،تغییر قوانین تبعیض¬آمیز در عرصه های اداری و استخدامی و نوسازی و چابک سازی سازمانهای دولتی است . بنابراین شرط اساسی برای ریشه کنی اساسی ترین مشکل مملکت یعنی بیکاری در حکمرانی خوب نهفته است .

*رئیس دانشکده اقتصاد دانشگاه لرستان


۱۳۹۴/۰۴/۲۸ - ۰۰:۰۰
۱۲۶۸ بازدید